
El Parlament de Catalunya ha aprovat una resolució contra la violència masclista coincidint amb la commemoració, el 25 de novembre, del dia internacional contra la violència de gènere. Amb aquest motiu, la portaveu adjunta del grup parlamentari d’ICV-EUiA, Mercè Civit, ha preguntat al Govern quines són les propostes de treball respecte el programa d’atenció a les dones que depen d’Interior.
En la seva intervenció en la sessió de control al Govern, Civit ha recordat que aquest any han mort a Catalunya 11 dones víctimes de violència masclista. La diputada ha qualificat de “molt preocupants” les dades que aporten els Mossos d’Esquadra: s’han interposat 9.055 denúncies per agressions en l’àmbit de la parella, s’han practicat 4.781 detencions i 19 dels detinguts són menors d’edat. En paraules de Civit, “tenim l’obligació d’intervenir per acabar amb aquesta xacra i la Llei de drets de les dones per la eradicació de la violència masclista, actualment en tràmit, serà un bon instrument per aconseguir-ho”.
D’altra banda, Mercè Civit ha presentat una interpel.lació a la consellera Mar Serna sobre els tècnics habilitats per la Inspecció de Treball. Reproduïm la intervenció íntegre:
Interpel·lació sobre la Inspecció de Treball
Sra. Consellera:
Pel nostre grup el compliment de la normativa laboral a Catalunya és un element molt important per que el treballadors i treballadores treballin en millors condicions.
La funció principal de la Inspecció de Treball i la Seguretat Social és la vigilància i el control del compliment de la Llei, i això requereix que s’investigui i sancionar en cas d’infracció. El seu àmbit d’actuació és tota la normativa laboral i de Seguretat Social. Un àmbit molt ampli d’actuació. I per tant els seus recursos haurien de ser nombrosos, sobretot en un país a on existeix un alt nombre d’infraccions.
La sinistralitat laboral, ho hem dit mes d’una vegada en aquest Parlament, és una xacra. Si bé és cert que el nombre d’accidents des del 2003 fins a dia d’avui s’ha reduït, encara són masses el nombre d’accidents laborals tant el lleus, els greus i els mortals a Catalunya.
Aquesta situació s’ha de modificar radicalment, ho diuen els sindicats, alguns ens manifestem denunciant aquesta situació i és una de les prioritats del seu Departament de Treball, i així ho expressa el Pla de Govern per la prevenció de riscos laborals 2005-2008.
La Inspecció de Treball té un paper molt important per combatre la sinistralitat laboral, la seva funció inspectora fa que es modifiquin les condicions de treball en les empreses, fent-les mes segures.
Durant el primer semestre d’aquest any a Catalunya la Inspecció de Treball ha fet 94.487 actuacions que han afectat a quasi 78.000 treballadors i d’aquestes 36.636, que afecten a 52.426 treballadors, són de l’àrea de seguretat i salut laboral.
Aquesta activitat inspectora tan important es fa amb els recursos i personal que es té.
Cal dir que el ratio a l’any 2005 ha estat el següent: Catalunya, un inspector per cada 23.000 treballadors. Espanya, un inspector per cada 18.000 treballadors, nombre inferior al d’altres països europeus com Regne Unit i Alemanya, que tenen un per cada 11.000, França un per cada 9.000, etc.
El nombre d’inspectors i subinspectors és insuficient. I és en aquest sentit que el Govern de Catalunya al gener de 2006, just després que el govern de l’estat fes el Decret pel qual es poden habilitar tècnics per funcions en l’àmbit de la Inspecció de Treball, va habilitar 50 tècnics.
Segons la regulació estatal, tenen la facultat d’actuar en la comprovació i control de les condicions tècniques de seguretat i salut. I en la seva condició de col·laboradors amb la Inspecció de Treball, tenen la funció de recaptar tota la informació, exigir compareixença de l’empresari, requerir-li que modifiqui les deficiències i la realització d’un informe a la Inspecció de Treball.
Aquesta mesura ha servit per pal.liar la manca de personal de la Inspecció de Treball, i per tant insuficient, encara ha estat positiva i crec que el Govern també ho ha valorat així: en els pressupostos del proper any s’incrementarà aquest cos amb 25 més.
L’estratègia espanyola de Seguretat i Salut en el Treball del 2007 al 2012 estableix com objectiu “Avançar en el procés d’habilitació de funcionaris tècnics de la CCAA per la realització de funcions de vigilància i control de la normativa de prevenció de riscos laborals conforme a l’establert en el corresponent decret d’habilitació”.
Nosaltres hi estem d’acord, però considerem que les seves funcions i competències són insuficients, limitades, doncs només intervenen en les condicions tècniques i materials, per tant no poden intervenir en el que fa referència als riscos psicosocials.
Així mateix, només intervenen en una part del procés de l’actuació de la inspecció, però no en tot, doncs tenen capacitat d’investigar, requerir a l’empresari, de proposar les mesures de modificació de les condicions de treball, d’informar a la inspecció sobre l’incompliment de les mesures de seguretat, però no pot sancionar.
Per nosaltres els tècnics habilitats poden ser un recurs positiu, però és necessària una modificació de la legislació estatal per que aquesta figura pugui ser més rentable i eficaç.
És en aquest sentit que voldríem saber: - Què en pensa vostè sobre si les funcions dels tècnics habilitats son les adients. - Quines prioritats tenen. - Si hi ha problemes de coordinació amb els altres tècnics de la Generalitat - Creu que seria necessària una modificació de la llei estatal sobre les funcions i competències dels tècnics habilitats?
Nosaltres sí que ho creiem. Gràcies.
No hay comentarios:
Publicar un comentario